Workshop IPN KREDO vyjasnil, co je a není internacionalizace

workshop-kredo
18. listopad 2014

Experti IPN KREDO uspořádali 11. 11. 2014 v Praze workshop na téma internacionalizace vysokých škol. Prorektoři pro vnější vztahy z jedenácti škol napříč republikou zde představili dosavadní výstupy své pracovní skupiny, kterými jsou podklady pro strategii internacionalizace českých vysokých škol. 

Přestože je internacionalizace cizí slovo, řadě škol je toto téma velmi blízké. Kdo chce v globalizovaném světě držet krok, přemýšlí o strategiích mezinárodní spolupráce. Obecně můžeme internacionalizaci chápat jako nástroj k naplňování cílů v oblasti mezinárodních vztahů vysoké školy.

Vyjasnění pojmů a shoda na jednotném chápání termínu byly jedněmi z hlavních cílů listopadového workshopu. „Internacionalizace není pouze výuka v angličtině, ale je to třeba i studium zahraničních studentů na vysokých školách v České republice. Stejně tak pro naplnění internacionalizace nestačí, že studenti absolvují pobyt v cizině, ale po návratu na své mateřské instituce by nabyté zkušenosti měli předat dál,“ uvedla některé příklady nekoncepčního pojetí internacionalizace docentka Dagmar Škodová-Parmová, která je hlavní expertkou pracovní skupiny internacionalizace.

Internacionalizace se na vysokých školách podle Škodové-Parmové projevuje na třech úrovních – jak v samotném studijním prostředí, tak ve vzdělávací a odborné činnosti. Z hlediska prostředí může jít o situaci, kdy je celá identita školy převedena do cizího jazyka a věci jako vnitřní předpisy, informační systém či novinky na webu jsou dostupné i v cizím jazyce. Znakem internacionalizace ve vzdělávací činnosti je pak třeba to, když škola nabízí studijní programy v cizím jazyce anebo zajišťuje společné studijní programy se zahraničními institucemi. Na odborné úrovni pak internacionalizací myslíme například publikační činnost v cizím jazyce a zapojení do mezinárodního výzkumu či uměleckých projektů.

Experti se na workshopu věnovali také mezinárodnímu srovnání a přiblížili, jak vypadá internacionalizace na vysokých školách v Německu a Francii, konkrétně na Lotrinské univerzitě. Za Českou republiku se představila Masarykova univerzita v Brně, jejíž strategii internacionalizace nastínil profesor Jan Slovák. Poté experti probrali možnosti, jak hodnotit míru internacionalizace instituce. Závěr celodenní akce patřil obecnějším úvahám o tom, jaké by měly být cíle škol v oblasti internacionalizace, a bohaté diskuzi.

20141111KREDO_02
20141111KREDO_03
20141111KREDO_09
20141111KREDO_12
20141111KREDO_13
20141111KREDO_14
20141111KREDO_22
20141111KREDO_24
20141111KREDO_29
20141111KREDO_30
20141111KREDO_35
20141111KREDO_38
20141111KREDO_39
20141111KREDO_40
20141111KREDO_46
20141111KREDO_44
20141111KREDO_47
(!)EDITOVAT
 
Dále by vás mohlo zajímat

Struktura webu IPN KREDO

Aktuality

Klíčové aktiviy:
KA 1, KA 2
KA 3, KA 4
KA 5
Mapa stránekKlávesové zkratkyRSS